چرا زبان های Python و #C نمی توانند جای Java و ++C/C را بگیرند؟

اگر چه زبان های Java و C/C++ با کاهش محبوبیت رو به رو شده اند، اما آن ها بار دیگر در بالای شاخص محبوبیت زبان های برنامه نویسی سایت Tiobe قرار می گیرند که از تعداد توسعه دهندگان، دوره ها و پرسش و پاسخ ها برای محاسبه میزان استفاده و محبوبیت یک زبان استفاده می کنند. در ادامه به مقایسه زبان های برنامه نویسی که نام بردیم، خواهیم پرداخت.

مقایسه زبان های برنامه نویسی

مدت هاست که پایتون و سی شارپ آماده تبدیل شدن به بزرگترین زبان های برنامه نویسی هستند اما تا به حال این اتفاق نیفتاده است. زیرا محدودیت هایی را همراه خود دارند: سی شارپ یک زبان برتر نیست زیرا در پلتفرم های غیر ویندوزی کاربردی ندارد. از طرف دیگر، پایتون یک زبان مفسری بوده که به صورت پویا اجرا می شود که همین ویژگی مانعی است تا برای پروژه ای بسیار بزرگ و یا پروژه ای بسیار حیاتی و سیستمی(که بحث پرفورمنس مهم است)، مناسب نباشد.

Paul Jansen، مدیر عامل خدمات کیفیت نرم افزار سایت Tiobe می گوید: “برای C# و Pyhton سخت است که بخواهند به یکی از 3 زبان برتر تبدیل شوند. اگرچه من فکر می کنم که روز های 3 زبان برتر در دراز مدت به پایان می رسد و نمی دانم چه زبانی جایگزین آن ها خواهد شد”.

Jansen پیش بینی می کند که زبان GO که توسط شرکت گوگل توسعه یافته است، در رتبه بندی ها پیشرفت خواهد کرد. زبان Go در رتبه بندی ماه جولای سال 2017 در رتبه 10 قرار داشت. سپس در ماه اوت به رتبه 16 و در سپتامبر به رتبه 17 ام سقوط کرد. اما Jansen معتقد است که این یک اشکال موقت برای این زبان است و می گوید: “من مطمئنم که در ماه های آینده این زبان رتبه های بالاتری کسب خواهد کرد”.

یکی از دلایل دشواری در پیش بینی محبوبیت زبان ها در آینده این است که دیگر کمتر در پروژه ها (خصوصا پروژه ها اپلیکیشن های وب) از فقط یک زبان برنامه نویسی استفاده می شود. این بدان معناست که زبان ها فرصت بیشتری برای رشد دارند و رهبران فعلی به طور فزاینده ای سهم بازار خود را با سایر زبان ها به اشتراک می گذارند.

10 زبان برتر در شاخص Tiobe

لیست زیر 10 زبان برتر به همراه درصد رتبه بندی را در شاخص سایت Tiobe در ماه سپتامبر سال 2020 نشان می دهد:

  1. C : 15.95%
  2. Java : 13.48%
  3. Python : 10.47%
  4. C++ : 7.11%
  5. C# : 4.58%
  6. Visual Basic : 4.12%
  7. JavaScript : 2.54%
  8. PHP : 2.49%
  9. R : 2.37%
  10. SQL : 1.76%
QR:  چرا زبان های Python و #C نمی توانند جای Java و ++C/C را بگیرند؟
به اشتراک بگذارید