دو نوع داده Record و Tuple به جاوا اسکریپت اضافه خواهند شد

جاوا اسکریپت، تحت پیشنهادی از سمت ECMA International، نهاد استانداردی که بر روی زبان های اسکریپتی از جمله جاوا اسکریپت برای توسعه وب نظارت می کند، نوع داده record و tuple را به خود اضافه خواهد کرد.

record ها و tuple ها دو نوع ساختار داده تغییر ناپذیر را به جاوا معرفی می کنند. record شبیه به ساختار داده شئ یا object است و tuple شبیه ساختار داده آرایه می باشد.

این دو نوع داده، فقط می تواند انواع داده اولیه (مانند رشته ها و اعداد صحیح) و داده های هم جنس خود را ذخیره کنند. می توان آن ها را “نوع داده اولیه مرکب” تصور کرد و با اینکه بر  پایه داده های اولیه هستند، کاملا تغییر ناپذیر هستند. مانند اشیاء و آرایه ها، از دستورات ساده ای برای ساخت، استفاده و دستکاری پشتیبانی می کنند. آن ها به جای شناسه، با محتوایشان مقایسه می شوند.

جاوا اسکریپت ممکن است بهینه سازی های خاصی را در زمینه ساخت، دستکاری و مقایسه این دو نوع پشتیبانی کند. مانند توابعی که برای کار با رشته ایجاد کرده است.

نوع داده Record و Tuple

نوع داده Record و Tuple

در حال حاضر، کتابخانه هایی مانند immutable.js مفاهیم مشابهی را پیاده سازی می کند. پیشنهاد قبلی ECMA برای ساختار داده های تغییر ناپذیر، به دلیل پیچیدگی و عدم موارد استفاده کافی، مورد آزمایش قرار گرفت اما کنار گذاشته شد. طرح جدید تغییرات مهمی را ارائه می دهد و مزایای قابلیت استفاده ای را نسبت به کتابخانه های userland ارائه می دهد. از جمله:

  • record ها و tuple ها به راحتی در debugger قابل مشاهده هستند
  • برای نوشتن یک کتابخانه عمومی که اشیاء غیر قابل تغییر و JS را مصرف می کند، نیازی به انشعاب اضافی نیست

record ها و tuple ها به خوبی با اشیاء و آرایه ها کار میکنند و تعامل دارند. می تواند آن ها را به همان شیوه اشیاء و آرایه ها خواند. تفاوت اساسی آن ها در تغییر ناپذیر بودن و نحوه مقایسه آن هاست که ملاک مقایسه به جای شناسه، مقدار است. همچنین، ساختار دستوری یا Syntax ارائه شده، ارگونومی استفاده از این دو نوع داده در کد را بهبود می بخشد.

جدیدترین نسخه ECMAScript، نسخه 2020، در ماه ژوئن به تصویب رسید. این نسخه قابلیت های را در زمینه های بارگذاری ماژول و نوع داده جدید BIGInt معرفی کرده است.

QR:  دو نوع داده Record و Tuple به جاوا اسکریپت اضافه خواهند شد
به اشتراک بگذارید