10 روش برای لیست و مرتب کردن فایل ها در لینوکس

روش های زیادی برای لیست کردن پرونده ها و نمایش اطلاعات مربوط به آن ها در سیستم عامل های (توزیع های) گنو/لینوکس وجود دارد. در این پست تعدادی از دستوراتی که جزئیات فایل ها را ارائه می دهد و گزینه هایی را برای مرتب کردن فایل ها در لینوکس فراهم می کند، معرفی خواهیم کرد.

دستور اصلی برای فهرست کردن فایل ها، دستور ls است. این دستور گزینه های زیادی برای یافتن و لیست کردن فایل های مرود نظری که می خواهید ببینید، دارد.

لیست کردن فایل ها بر اساس نام (به ترتیب حروف حروف الفبا)

همانطور که گفتیم، ساده ترین راه برای لیست کردن فایل ها استفاده از دستور ls می باشد. لیست کردن فایل ها براساس نام ها به صورت پیش فرض تظنیم شده است. می توانید از ls (بدون جزئیات) یا ls -l (نمایش به همراه جزئیات) استفاده کنید.

استفاده از دستور ls:

استفاده از دستور ls -l:

نمایش فایل ها بر اساس نام به صورت برعکس

برای اینکه فایل ها را به صورت برعکس لیست کنید، می توانید از پارامتر r- (reverse) استفاده کنید.

مرتب کردن فایل ها در لینوکس بر اساس پسوند

دستور ls انواع فایل ها را براساس محتوا تجزیه و تحلیل نمی کند، بلکه فقط با نام فایل ها کار می کند. با این حال یک پارامتر وجود دارد که می تواند پرونده ها را براساس پسوندشان مرتب کند. اگر از پارامتر X- استفاده کنید، ls فایل ها را به ترتیب حروف الفبای پسوند و در هر دسته پسوند مرتب می کند. به عنوان مثال ابتدا فایل های بدون پسوند و سپس فایل هایی با پسوند های 1. ، c. و bz2 را نمایش می دهد.

نمایش فقط دایرکتوری ها

به صورت پیش فرض، دستور ls هم فایل ها و هم پرونده ها را با هم نمایش می دهد. اگر می خواهدی فقط دایرکتوری ها یا پوشه ها را لیست کنید، از پارامتر d- استفاده کنید. لیستی مانند مثال زیر دریافت خواهید کرد:

مرتب سازی و نمایش فایل ها بر اساس حجم

پارامتر S- برای نمایش فایل ها بر اساس حجم آن ها استفاده می شود. توجه داشته باشید که این پارامتر به تنهایی حجم فایل ها و جزئیات آن ها را نمایش نمی دهد. برای این کار باید از پارامتر l- (لیست طولانی) نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که این پارامتر فایل ها را از حجم زیاد به کم مرتب میک ند. برای معکوس کردن آن، از پارامتر r- استفاده کنید. مثال: ls -lSr

نمایش فایل ها بر اساس مالک آن ها

برای نمایش فایل ها بر اساس صاحب یا مالک آن ها (به عنوان مثال shared directory)، می توانید دستور ls را برای نمایش و دستور sort و پارامتر k3- برای مرتب سازی در ستون سوم منتقل کنید.

با استفاده از این پارامتر می توانید فایل ها را براساس هر ستونی که در فایل بالا مشاهده می کنید، مرتب کنید. به عنوان مثال برای مرتب کردن آن ها بر اساس ستون پنجم، از پارامتر k5n- استفاده می کنیم. حرف n برای مرتب کردن به صورت عددی (numeric) است که می توانید آن را بردارید.

نمایش بر اساس زمان ایجاد

از پارامتر t- برای مرتب کردن لیست فایل ها بر اساس زمان ایجاد آن ها استفاده کنید. این گزینه به صورت پیش فرض قدیمی ترین فایل ها را ابتدا نشان می دهد. اگر می خواهید ترتیب مرتب سازی از جدیدترین فایل ها باشد، از پارامتر r- استفاده کنید. دستور زیر لیستی از فایل هایی که اخیرا به روز رسانی شده اند را نمایش می دهد:

توجه داشته باشید که c- ، “تغییر” (change) فایل و t- ، “دستکاری” (modification) فایل همیشه یکسان نیستند و ممکن است نتایج متفاوتی را نشان دهند. اگر شما دسترسی ها یا مجوز های فایل را تغییر دهید (بدون تغییر محتوای آن)، در واقع فایل را تغیر داده اید، نه دستکاری.

می توانید از دستور stat برای کسب اطلاعات بیشتر یک فایل برای این مورد استفاده کنید:

مرتب کردن فایل ها در لینوکس بر اساس گروه (ستون)

همانطور که گفتیم از دستور sort به همراه پارامتر k- برای مرتب سازی بر اساس ستون هایی که در لیست کردن فایل ها نمایش داده می شوند، استفاده می کنیم. پارامتر k- به همراه یک عدد می آید که شماره ستون را مشخص می کند.

نمایش فایل ها بر اساس تاریخ دسترسی

برای نمایش فایل ها بر اساس تاریخ دسترسی (فایل هایی که اخیرا آن را باز کرده اید)، از پارامتر u- استفاده کنید.

نمایش چندین فایل در یک خط

گاهی اوقات نیاز دارید تا لیست فایل ها را در فضای کمتری مشاهده کنید. برای لیست کردن فایل ها در حداقل خط ممکن، می توانید از گزینه format=comma– استفاده کنید. با این دستور نام فایل ها با کاما (ویرگول) از یکدیگر جدا می شوند.

تعدادی از دستورات و گزینه ها برای لیست و مرتب کردن فایل ها در لینوکس را مشاهده کردید. دستور ls- دارای پارامتر های زیاد دیگری نیز هستند که می توانید درباره آن ها و کاربردشان جستجو کنید.

QR:  10 روش برای لیست و مرتب کردن فایل ها در لینوکس
به اشتراک بگذارید