صعود پایتون در رتبه بندی زبان های برنامه نویسی سایت RedMonk

اگرچه در رتبه بندی زبان های برنامه نویسی ماه ژوئن 2020 سایت RedMonk، زبان پایتون رتبه دوم را کسب کرده و بعد از جاوا اسکریپت قرار دارد، اما برنده این گزارش محسوب می شود زیرا این رتبه را در ماه ژانویه و با پشت سر گذاشتن جاوا به دست آورده است. رتبه بندی این سایت هر 6 ماه منتشر می شود.

این اولین بار است که زبانی به جز جاوا یا جاوا اسکریپت رتبه دوم را از زمان شروع رتبه بندی در سال 2012 به دست آورده است. همچنین این اولین بار است که جاوا پایین تر از رتبه دوم قرار دارد. همچنین این سایت گزارش داده است که Python در هزاران پروژه کوچک استفاده شده و مبنای بسیاری از اسکریپت های شخصی است. از جمله قسمتی که داده های سایت RedMonk را بازیابی می کند. همچنین در زمینه هایی مانند Data Science کاربرد دارد.

رتبه بندی زبان های برنامه نویسی

همچنین زبان جاوا هیچگاه با رقابت بیشتری با توجه به زمان توسعه و توجه توسعه دهندگان، مواجهه نشده بود. در حالی که جاوا یک زبان اینترپرایز است و در پروژه های بسیاری زیادی استفاده شده است، شرکت توسعه دهنده آن اعلام کرده است که دیگر نمی توان حفظ جایگاه برجسته جاوا را تضمین کرد. (در رتبه بندی سایت Tiobe، جاوا بعد از 5 سال جایگاه خود را به زبان C واگذار و به رتبه دوم سقوط کرد.

سایت مذکور رتبه بندی را بر اساس تجزیه و تحلیل داده های سایت های Github و Stack Overflow استخراج می شود. در گیت هاب ارزیابی توسط Pull request های زبان ها انجام می شود و در استک اورفلو، “بحث و گفتگو” در مورد زبان ها مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

همچنین در رده بندی ماه ژوئن، Rust برای نخستین بار به جمع 20 زبان برتر رسید و در رده 20 ام قرار گرفت. 5 سال پیش، این زبان در رتبه 48 ام قرار رگفته بود. زبان کاتلین نیز که در جایگاه 19 ام قرار دارد، در 5 سال پیش در جایگاه 68 ام قرار داشت.

20 زبان برتر در سایت RedMonk در ماه ژوئن 2020 به صورت زیر است:

  1. Java Script
  2. Python
  3. Java
  4. PHP
  5. #C و ++C (مشترک)
  6. Ruby و CSS (مشترک)
  7. Typescript
  8. C
  9. Swift و Objective-C (مشترک)
  10. R
  11. Scala
  12. Go و Shell (مشترک)
  13. PowerShell
  14. Perl
  15. Kotlin
  16. Rust
QR:  صعود پایتون در رتبه بندی زبان های برنامه نویسی سایت RedMonk
به اشتراک بگذارید