آیا زبان Rust در آینده جایگزین ++C خواهد شد؟

بسیاری از زبان های برنامه نویسی را مشاهده می کنیم که با توجه به عملکرد و محبوبیت آن ها، ترند هستند. اما قرار نیست زبان مورد نظرمان را به دلیل محبوب بودنشان انتخاب کنیم. ما باید هنگام استفاده از یک زبان برنامه نویسی، کارایی و بهره وری را مد نظر بگیریم. وقتی پای کارایی و محبوبیت در میان است، زبان برنامه نویسی C++ پرکاربردترین زبان است. این زبان به دلیل سهم خود در توسعه سیستم های عامل، موتور های بازی سازی، مرورگر های وب، نرم افزار های گرافیکی و غیره، مشهور است و تبدیل به یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی جهان شده است. از طرف دیگر، زبان Rust به دلیل شباهت نحو (Syntax) و ویژگی ها و قابلیت های آن به زبان C++ ، باعث شده است تا به عنوان رقیبی برای این زبانم معرفی شود. علاوه بر این ها، عوامل دیگری مانند برنامه نویسی سیستم های تعبیه شده (Embeded) نیز موجب می شود تا این زبان در مقابل C++ قرار بگیرد. در ادامه، به مقایسه زبان Rust و C++ خواهیم پرداخت و توضیح می دهم که چرا در یک موقعیت خاص باید از Rust را به ++C یا بالعکس ترجیح دهیم.

[به دلیل راست چین بودن ویرایشگر و فارسی بودن متن، واژه C++ نحو نگارشی صحیح سی پلاس پلاس است، نه ++C]

C++

سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی چند پارادایمی (از جمله شئ گرا)، همه منظوره و سطح میانی است. هدف این زبان توسعه و گسترش زبان C و افزودن کلاس ها (شئ گرایی) به آن بود. C++ برای برنامه نویسی سیستمی، سیستم های Embeded، توسعه سیستم های بزرگ و همچنین سیستم های با منابع محدود با کارایی، بهره وری، سرعت و انعطاف پذیری بالا طراحی شده است. استفاده از C++ می تواند کنترل بالایی بر منابع سیستم و حافظه به ارمغان بیاورد.

با استفاده از کتابخانه ها و فریم ورک های قدرتمندی که برای این زبان نوشته شده است، شما می توانید طیف وسیعی از نرم افزار ها از جمله برنامه های رابط گرافیکی کاربر (GUI)، گرافیک سه بعدی، بازی های رایانه های، برنامه های دسکتاپ، هوش مصنوعی، پردازش صدا و تصویر، بینایی ماشین، پردازش داده و خیلی دیگر از موارد را توسعه دهید.

Rust

زبان Rust نیز یک زبان چند پارادایمی (از جمله شئ گرا) است که بر عملکرد (Performance) و ایمنی، به ویژه ایمنی همزمانی تمرکز دارد. از نظر نحوی (Syntax) شبیه به زبان C++ است اما ایمنی حافظه را بدون garbage collection انجام می دهد. زبان Rust ابتدا با هدف ایجاد ابزاری بهتر برای توسعه مرورگر Firefox توسط Mozilla ساخته شد. اما به مرور به نظر می رسید که زبان کارآمدتری است و خیلی از برنامه نویسان ترجیح دادند که از آن به جای C++ استفاده کنند. Rust بسیار شبیه C++ است اما سرعت آن افزایش یافته (مورد بحث) و ایمنی و مدیریت حافظه نیز بهتر شده است.

Rust از نظر مدیریت حافظه ایمن یک زبان ابتکاری در سطح سیستم است زیرا به شما امکان استفاده از null pointer ها و dangling pointer ها را نمی دهد. این زبان برای افزایش ایمنی و امنیت هنگام کار با حافظه و همزمانی، بدون تأثیر بر سرعت و عملکرد طراحی شده است. از زبان Rust برای توسعه درایور های دستگاه های مختلف، سیستم های عامل مانند Tefflin، RustOS، Redux، QuiltOS، BlogOS، Rux و همچنین در ساخت مرورگر های وب از جمله Firefox و بازی ها استفاده شده است.

مقایسه زبان Rust و C++

مقایسه زبان Rust و C++

مقایسه زبان Rust و C++

هر دو زبان مزایا و معایب خود را دارند. C++ از پشتیبانی عالی و جامعه کاربری وسیعی برخوردار است که باعث می شود شما مشکلات خود را در کمترین زمان ممکن حل کنید. همچنین این زبان کتابخانه ها و فریم ورک های قدرتمندی مانند Qt و کتابخانه Boost دارد که برای توسعه انواع نرم افزار ها و سیستم ها کاملا مفید و کاربردی هستند. Boost مجموعه ای از کتابخانه های مختلف است که توسط غول های تکنولوژی مانند IBM و اینتل توسعه داده شده و پشتیبانی می شوند. اما زبان Rust با توجه به جدید بودن آن، پشتیبانی و کتابخانه های چندانی ندارد. از طرف دیگر، زبان Rust از چندین جنبه دیگر بهتر عمل می کند. مانند امنیت و مدیریت حافظه و همزمانی که شما را وادار می کند تا با دقت بیشتری از حافظه و اشاره گر ها استفاده کنید.

تقریبا هر کسی که با زبان Rust برنامه نویسی کرده است، می تواند اظهار کند که به دلیل سمانتیک مشخص و جلوگیری از رفتار ناخواسته، استفاده از این زبان آسان تر است. در C++ ، برنامه نویسان برای جلوگیری از رفتار های ناخواسته و مشکلات مدیریت حافظه، با مشکلات بیشتری مواجه هستند و خود آن ها باید ایمنی و پایداری برنامه را تأمین کنند.

اگر به دنبال یک زبان کاملا پشتیبانی شده و غنی از کتابخانه ها هستید، احتمالا C++ را انتخاب خواهید کرد. در موارد دیگر، ممکن است بخواهید تا کد شما بسیار ایمن باشد و از نشت حافظه و سایر رفتار های تعریف نشده خودداری کنید. در این مورد زبان Rust می تواند برای شما مناسب باشد.

در پایان، همه چیز به شما بستگی دارد که با C++ راحت تر هستید یا Rust. زبان خود را با توجه به ویژگی های آن ها که در بالا توضیح دادیم، انتخاب کنید.

QR:  آیا زبان Rust در آینده جایگزین ++C خواهد شد؟
به اشتراک بگذارید