معرفی تعدادی از دستورات پیشرفته در لینوکس

لینوکس دستورات کاربردی زیادی دارد که کار با آن یا سیستم عامل های گنو/لینوکس را آسان می کند. تعدادی از این دستورات را ممکن است تا به حال ندیده و یا استفاده نکرده باشید اما در عین حال می تواند خیلی به شما کمک کند تا سریع تر و آسان تر کار هایتان را انجام دهید. در ادامه برخی از این دستورات پیشرفته در لینوکس را معرفی خواهیم کرد.

دستورات پیشرفته در لینوکس

دستور vi

vi مخفف “ویرایشگر مجازی” یا Virtual editor است. از vi می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد. از مشاهده فایل گرفته تا ویرایش یک فایل. vi ممکن است برای برخی کار های ساده برای مبتدیان بیش از حد پیچیده به نظر برسد که تا حدودی نیز درست اما اگر درک خوبی از vi پیدا کنید، خواهید دید که چه ابزار قدرتمندی است.

حال برخی از پارامتر ها و گزینه های کاربردی آن را توضیح می دهیم:

برای رفتن به یک خط (شماره n) به شکل زیر عمل می کنیم:

برای رفتن به خط قبل از گزینه زیر استفاده می کنیم:

برای جایگزین یک کلمه با کلمه دیگر به شکل زیر عمل می کنیم. مثال زیر تمام کلمات genuis را با کلمه smart در متن جایگزین می کند:

برای پیدا کردن یک متن نیز از دستورات زیر استفاده می کنیم. مثال زیر اولین نمونه از کلمه work را در فایل LICENSE پیدا کرده و مکان نما را به آنجا منتقل می کند:

همچنین تعداد بیشتری از این گزینه ها و ترفند ها وجود دارد که می توانید استفاده کنید. همچنین vi برخلاف دستور cat ، ترمینال را مسدود نمی کند.

دستور find

همانطور که از نام آن پیداست، از این دستور برای پیدا کردن فایل ها و دایرکتوری ها استفاده می شود. تصور کنید وارد یک سرور شده و باید فایلی را پیدا کنید. اگر بلد باشید از این دستور استفاده کنید، به راحتی و سریع آن را پیدا خواهید کرد. (اگر موجود باشد).

در پایین، شکل کلی دستور find نشان داده شده است. ابتدا خود دستور find، بعد از آن محلی که قرار است جستجو در آن جا انجام شود، سپس گزینه های جستجو و در آخر عبارات و سایر دستوراتی که می توانید از آن ها استفاده کنید (مانند پیدا کردن یک متن در فایلی مشخص)، را مشخص می کنید.

دستور زیر فایلی به نام LICENSE را در دایرکتوری جاری پیدا می کند. (می تونید . را با هر مکان دیگری که می خواهید جستجو در آن جا انجام شود را جایگزین کنید)

دستور زیر متن “data” را در فایل هایی با پسوند md جستجو می کند.

دستور زیر نیز فایل LICENSE را در دایرکتوری جاری و با عمق جستجو 1 جستجو می کند: (جستجو در زیر دایرکتوری های سطح 1)

دستور alias

اگر دستوری وجود دارد که شما مرتبا از آن استفاده می کنید و می خواهید یک میانبر برای آن ایجاد کنید، دستور alias چیزی است که به دنبال آن هستید. تصور کنید تا از دستورات طولانی زیاد استفاده می کنید، با استفاده از alias می توانید تمام آن دستور را تنها با یک نام مستعار اجرا کنید.

مثال زیر نحوه کار آن را نشان می دهد.:

اگر می خواهید که alias های شما هر بار که یک ترمینال جدید باز ایجاد می کنید، اجرا شود، آن ها را به فایل bash_profile. در دایرکتوری home اضافه کنید.

دستور netstat

دستورات پیشرفته در لینوکس

دستورات پیشرفته در لینوکس

اگر کار شما نیاز به کسل اطلاعات در مورد پورت ها و سایر اطلاعات مربوط به شبکه دارد، این دستور مناسب شماست. این دستور به شما کمک می کند تا اطلاعات مربوط به اتصالات شبکه، جداول مسیریابی، آمار رابط، کانکشن های masquerade و عضویت چندبخشی را بدست آورید.

دستور زیر لیست تمام پورت ها را نشان می دهد:

دستور زیر نیز وضعیت و آمار مربوط به یک پورت را نمایش می دهد:

بسیار خوب! تعدادی از دستورات پیشرفته در لینوکس را با هم مرور کردیم. دستوراتی که در این مقاله آورده ایم، صرفا جهت آشنایی با آن ها بوده و مسلما با انجام چند تست نمی توان کاملا آن ها را یاد گرفت. بنابراین بهتر است خودتان به مستندات مراجعه کرده تا کاملا نحوه کار با آن ها و همچنین گزینه های آن ها را یاد بگیرید.

QR:  معرفی تعدادی از دستورات پیشرفته در لینوکس
به اشتراک بگذارید